Program kursu szkoleniowego: "Praktyczne zastosowanie technologii informacyjnej w pracy nauczyciela" Pomimo powszechnego dostępu do komputera, wiele osób ma trudności z zastosowaniem technologii informacyjnej w praktyce. Przeprowadzony przeze mnie kurs "sprawdził się" w mojej szkole.
Zachęcam szczególnie nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej do skorzystania z propozycji programu.
PROGRAM KURSU
Praktyczne zastosowanie technologii informacyjnej w pracy nauczyciela.
Kurs przewidziany jest na 40 godzin.
MODUŁ I 12 godzin
Umiejętność tworzenia zaawansowanych dokumentów tekstowych – Word 2003
- ważne zasady redagowania tekstów
- wykorzystanie dostępnych narzędzi do redukcji błędów
- automatyzacja pacy w dużych dokumentach
- redagowanie zadań szkolnych
- prezentowanie informacji w tabelach
- łączenie obiektów zewnętrznych z dokumentem tekstowym
MODUŁ II 20 godzin
Zaawansowana grafika komputerowa
- obsługa aparatu cyfrowego, wykonywanie fotografii
- komputerowa obróbka zdjęć: retuszowanie, kadrowanie, filtrowanie
- stosowanie filtrów, fotomontaż, tworzenie kolażu
- zasadnicze różnice między grafiką rastrową a wektorową
- przeznaczenie i zasady tworzenia grafiki wektorowej w programie CorelDraw
- tworzenie i obróbka obiektów trójwymiarowych
- animacja obiektów
MODUŁ III 8 godzin
Prezentacje, czyli atrakcyjne przedstawianie danych
- programy do tworzenia prezentacji
- etapy tworzenia prezentacji
- dodawanie efektów multimedialnych
- rejestracja dźwięku
- różne rodzaje prezentacji
- wykorzystanie gotowych szablonów
MODUŁ IV w zależności od potrzeb uczestnika
Praca własna uczestnika kursu
- ćwiczenia na komputerze domowym - w oparciu o materiały otrzymane na kursie
CELE MODUŁU I
Po zajęciach uczestnik potrafi:
- dobrać krój pisma i atrybuty tekstu do rodzaju dokumentu
- wstawiać i edytować inne obiekty w dokumencie
- formatować tekst i strony
- tworzyć indeksy, spisy, stopki
- edytować wzory i symbole w zadaniach szkolnych
- prezentować dane w tabeli i konwertować tabelę
- pobrać wiadomości z Internetu i opracować je w dokumencie tekstowym
- zautomatyzować sobie pracę poprzez tworzenie makr
CELE MODUŁU II
Po zajęciach uczestnik potrafi:
- korzystać z aparatu cyfrowego i przenosić zdjęcia z aparatu do komputera
- skanować gotowe zdjęcia
- rozpoznawać formaty plików graficznych
- korzystać z elektronicznych albumów zdjęciowych
- retuszować i kadrować zdjęcia
- robić fotomontaż
- tworzyć graficzne obiekty trójwymiarowe
- animować obiekty
CELE MODUŁU III
Po zajęciach uczestnik potrafi:
- utworzyć prostą prezentację multimedialna
- nagrać narrację i zsynchronizować ją z pokazem
- przygotować automatyczny pokaz slajdów
Harmonogram kursu
Moduł I
Umiejętność tworzenia zaawansowanych dokumentów tekstowych - Word 2003
Formatowanie tekstu i strony
- Elementy typografii – dobór kroju pisma, atrybutów tekstu, wielkości znaków
- Wstawianie obiektów graficznych do tekstu (clipart)– zmiana układu wstawionego obiektu względem tekstu
- Wstawianie do dokumentu pliku dźwiękowego
- Formatowanie tekstu - twardy podział wiersza
- Spacje, wcięcia, tabulatory - twarde spacje, podział wyrazu
- Błędy redakcyjne w tekście - zastosowanie słownika, szukanie i zastępowanie znaków, synonimy
- Nadawanie stylu tekstowi - sporządzanie automatycznego spisu treści
- Automatyczne numerowanie i podpisywanie ilustracji - tworzenie spisu ilustracji i odwołania do podpisów
- Indeks w dokumencie - rodzaje indeksów
- Wykorzystanie nagłówków i stopek – nietypowe stopki
- Wzory i symbole w zadaniach szkolnych – stosowanie symboli innych znaków, tworzenie skrótów klawiaturowych, wstawianie przycisków do paska narzędzi
- Wykorzystanie edytora równań – wstawianie wzorów matematycznych
- Stosowanie wypunktowania i numerowania – konspekty numerowane w tekstach i instrukcjach
Prezentacja informacji w tabelach
- Przygotowanie tabeli - formatowanie tabeli
- Umieszczanie danych w tabeli – wstawianie wzorów, rysunków, hiperłączy
- Właściwości komórek – sortowanie informacji w tabeli, wykonywanie obliczeń
- Konwersja tekstu na tabelę
- Wstawianie innych tabel do dokumentu tekstowego
- Metody opracowania dokumentów wielostronicowych – style , przygotowanie spisu treści
- Umieszczanie tekstu w kolumnach
- Twardy podział strony i sekcji
- Przypisy i makra
Moduł II
Zaawansowana grafika komputerowa
Aparat cyfrowy i jego obsługa
- Poprawianie rzeczywistości – utrwalanie rzeczywistości za pomocą aparatu cyfrowego
- Elektroniczne albumy do zdjęć i grafik
- Retuszowanie zdjęć, rozjaśnianie
- Kadrowanie zdjęć i zmiana trybu koloru
- Stosowanie filtrów
- Fotomontaż
- Tworzenie kolażu
- Niektóre funkcje programu CorelPhotoPaint
Grafika wektorowa
- Zasady tworzenia grafiki wektorowej
- Dowolne kształty w programie CorelDRAW
- Eksport plików programu CorelDRAW
Grafika i inne elementy w dokumencie tekstowym
- Przygotowanie grafiki przed wstawieniem do tekstu – rysunek
- w edytorze grafiki – grafika rastrowa, formaty plików graficznych
- Grafika ze skanera – skanowanie i obróbka zeskanowanej grafiki
- Metody wstawiania różnych elementów do tekstu – wstawianie przez schowek i z pliku
- Pobranie wiadomości z Internetu i opracowanie w dokumencie tekstowym – przenoszenie tekstu, przenoszenie grafiki, źródła grafiki w Internecie
Sztuczne światy
- Obiekty trójwymiarowe w programie 3D Studio Max
- Pokazywanie i oświetlanie sceny
- Animacja obiektów
- Pokrywanie obiektu teksturą
Moduł III
Prezentacje, czyli atrakcyjne przedstawianie danych
- Etapy tworzenia prezentacji
- Nagrywanie narracji
- Rejestracja i montowanie dźwięku
- Przygotowanie automatycznego pokazu slajdów
- Nagrywanie tego, co się dzieje na ekranie
Barbara Aleksandrowicz
nauczycielka technologii informacyjnej
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Łowiczu.